fredag 13. mars 2009

To bønner om selvbilde og Gudsbilde

O Gud -
ikke som et bilde av verdens splittede idealer
men som Ditt vesens enkle ikon
ikke som mine omgivelser oppfatter meg
men som Du har skapt meg
ikke som mine foreldres bilde av meg
men som Du evig ser meg
ikke som jeg selv ønsker å være
men som Du vet at jeg er
- la meg uten frykt tre fram med alt jeg er
for alt det Du er
og bli der, i Din kjærlighet



O Gud -
ikke som den tidsånden vil gjøre deg til
men som Din kirke til alle tider har bekjent Deg
ikke som jeg i min selvopptatthet ønsker at Du er
men som Du har åpenbart Deg i Ditt Ord
ikke som jeg i mine mørkeste stunder frykter at Du er
men som Du i Din Sønn har vist Deg å være
ikke som min forestilling om Deg
men som Du er i Deg selv
- tre inn i mine begrensninger
og opplys hele mitt vesen
med Ditt guddommelige nærvær

Fra "De stumme bildene" av Magnus Malm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar