fredag 13. februar 2009

En bekjennelse...

Jeg må innrømme noe.

Jeg sliter med å dele det beste jeg har med andre mennesker. Det er ikke det at jeg vil ha det for meg selv. Det er ikke sånn at jeg tror det minker dersom jeg gir bort noe av det jeg har. Det er faktisk motsatt. Jo mer jeg gir, jo mer får jeg av dette fantastiske.

Likevel deler jeg ikke...

Kanskje jeg har møtt noen av dere, og dere har aldri fått noe av dette av meg. Sorry. Det er ikke for å være gnien. Det er heller ikke fordi jeg er flau over at jeg har dette. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvorfor jeg holder det for meg selv og lar dere gå glipp av tidenes gave.

Jeg bare deler det rett og slett ikke...

Jeg lurer litt på om det er fordi jeg føler meg som en selger som skal selge noe til vennene sine - noe som er en dårlig greie, synes jeg. Det blir så lett pinlig når vennene høflig takker nei eller kjøper litt for å være snill. Derfor liker jeg ikke å selge lodd - jeg kjøper dem heller selv. Jeg ble heller aldri med i sånn pyramide-salgs-nettverks-selskap da det var på høyden - ikke fordi jeg mente det var forkastelig, jeg likte bare ikke å gjøre vennene mine til objekter for mine salgsfremstøt. Kanskje det er derfor jeg heller ikke deler dette som gjør livet mitt verdt å leve. Jeg er redd andre skal oppfatte meg som en som vil selge dem noe - eller få dem med i en klubb de egentlig ikke har interesse av å være med i.

Jeg tror jeg trenger å gå en runde til med meg selv...

For når ble Jesus et produkt? Når ble han en salgsvare?
Han er jo Livet. Han er den lar dette Livet strømme gjennom oss til evig liv.
Han er Veien. Og når vi følger han, blir vår relasjon med Gud fullkommen igjen.
Han er Sannheten. Og Sannheten setter oss i frihet.
Han er Lyset. Og Lyset fjerner mørket i oss.
Han er Glede. Og den Gleden fyller oss, uansett ytre omstendigheter.
Han er Kjærlighet. Og den Kjærligheten gikk i døden for oss, fjernet all vår synd, renset oss fullkomne og gjorde oss til Hans Kjæreste.
Han er Frelseren. Og den Frelsen vår vi fullstendig gratis. For ham kostet den alt, men vi får den gratis.

Jesus har aldri vært et produkt. Selv om kristendommen ofte har fremstått slik. Som en klubb du bør være med i. Og den menigheten som klarer å verve flest meldemmer er kjempeflinke.

Liksom...

Jesus inviterer deg inn i en relasjon, inn i et fellesskap.
For å gi deg Liv.
For å være Veien for deg.
For å være Sannheten som setter deg fri.
For å gi deg fullkommen Glede.
For å fylle deg med sin Kjærlighet.
For å frelse deg og gjøre deg hel igjen. Akkurat slik Gud hadde tenkt det da han skapte menneskene, satte dem i edens hage, så på sitt verk og sa - godt fornøyd: "Det er overmåte godt."

Det er det jeg har lyst til å dele med deg. Mitt vennskap med Jesus. Min relasjon til ham som gjør meg hel. Har du lyst til å ta imot ham? Fullstendig gratis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar