fredag 6. februar 2009

Author of life

I Apostlenes gjerninger 3,15 er det et navn på Jesus som i en engelsk oversettelse er rett og slett nydelig: "author of life". Jeg klarer ikke helt å sette ord på hvorfor, men det rører noen strenger i meg.

Jeg tror det handler om en forståelse av vår tilværelse som en del av en historie som Gud en gang startet da han skapte himmelen og jorden - og oss mennesker i hans bilde. Fra da av startet "livets forfatter" å skrive sin historie i og gjennom oss mennesker. Det er en nydelig historie, full av liv, glede og kjærlighet.
Men historien er også på en side ødelagt. Når menneskene valgte å ta pennen i egen hånd og skrive det vi ville skrive selv, gikk alt galt. Og inn i historien kom hat, lidelse og død.

Hva gjorde så Gud? Han sendte livets forfatter ned til oss. Jesus kalte - og kaller - oss til å legge ned pennen og overlate historieskrivingen til ham igjen.
Peter forteller hvordan det gikk:
"You killed the author of life, but God raised him from the dead. And we are witnesses of this fact!" Apg.3,15
Livets forfatter lever, og han holder på å gjenskape historien uten feil, uten hat, lidelse og død. Den historien ønsker jeg å være en del av - og jeg ønsker å invitere deg med til å møte forfatteren og bli en del av Guds Historie.

Guds fred og god fredag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar