mandag 6. april 2009

Den overfladiske tilbedelsens dag

I går var dagen for den overfladiske tilbedelsen, dagen da lovprisningen runget i Jerusalem for mannen som kom ridende på et esel. "Hosianna i det høyeste," ropte folkemengden mens de viftet med palmegrener.

Lovprisningen stakk ikke særlig dypt.

Under en uke senere var lyden en annen. "Korsfest!" ropte folket, mens ingen stod frem og kjempet for den samme mannen. Tilbedelsen hadde stilnet i mengden.

Kort tid i forveien skjedde det noe som står i sterk kontrast til dem som tilba fordi de hadde et ferdig messiasbilde som de forventet Jesus skulle gå inn i - rett og slett en selvsentrert Gudstilbedelse. Jesus er i selskap hos en fariseer da en kvinne "som levde et syndefullt liv" kommer inn:
Hun stilte seg bak Jesus, nede ved føttene, og gråt. Så begynte hun å væte føttene hans med tårene, og tørket dem med håret sitt. Hun kysset føttene hans og smurte dem med salven.
Dette skaper reaksjoner:
Da fariseeren som hadde innbudt ham, så det, tenkte han med seg selv: «Var denne mannen en profet, ville han vite hva slags kvinne det er som rører ved ham, at hun fører et syndefullt liv.»
Jesus svarer med en lignelse:
«To menn hadde gjeld hos en pengeutlåner. Den ene skyldte fem hundre denarer, den andre femti. Men da de ikke hadde noe å betale med, etterga han dem begge gjelden. Hvem av dem vil da holde mest av ham?» Simon svarte: «Den han etterga mest, tenker jeg.» «Du har rett,» sa Jesus.

Så vender han seg mot kvinnen og kommer med et av de mest fantastiske vitnesbyrdene om en tilbedelse som kommer innenfra, fra dypet av et tilgitt hjerte:
«Ser du denne kvinnen? Jeg kom inn i ditt hus; du ga meg ikke vann til føttene, men hun vætte føttene mine med tårene sine og tørket dem med håret sitt. Du ga meg ikke noe velkomstkyss, men helt fra jeg kom, har hun ikke holdt opp med å kysse føttene mine. Du salvet ikke hodet mitt med olje, men hun smurte føttene mine med den fineste salve. Derfor sier jeg deg: Hennes mange synder er tilgitt, derfor har hun vist stor kjærlighet. Men den som får lite tilgitt, elsker lite.»
Jesus er verd all lov og ære, tilbedelse og lovprisning,
- ikke fordi vi føler for det - men fordi han har tilgitt oss og gjort oss til Guds barn
- ikke bare på palmesøndags gode stemningsbølge - men hver dag, hvert pust og hvert hjerteslag.

2 kommentarer:

  1. Veldig bra skrevet Jarle! Treffende...

    Bra at du er tilbake på nette!

    ;-)

    Twitter neste?

    SvarSlett
  2. Takk. :)

    Har forstått det som at Twitter er stedet for korte innlegg, og jeg er dessverre ikke en mann av få ord... Samtidig er det nok med ett sted å oppdatere seg.

    Men man skal aldri si aldri.

    God påske!

    SvarSlett