torsdag 4. juni 2009

Tanker ved et veikryss.


Min tid som ansatt i Bergens Indremisjon nærmer seg slutten, og det er tid for å se seg tilbake. Åtte år som ungdomssekretær har gitt mange gleder, utfordringer, frustrasjoner, grunner for å be om unnskyldning og, ikke minst, mange grunner for takknemlighet. Tusen takk for all forbønn, omsorg, kjærlighet som jeg har møtt i min tjeneste. Jeg er dypt takknemlig for det.

Dette har vært en tid der jeg har møtt og vært sammen med mange mennesker, mennesker jeg har blitt glad i, mennesker jeg har diskutert med, mennesker jeg har såret og blitt såret av, mennesker som har lært meg mye. Egil Svartdahl sa noe slikt som at kunnskap ikke burde måles etter hvor mange bøker man har lest, men etter hvor mange mennesker man har møtt. Han har et poeng, og jeg er takknemlig for hvert eneste menneske jeg har møtt disse årene. Måtte vi få nåde til å se Kristus i hverandre og gjenspeile Kristus til hverandre.

Hvor går så veien videre for Betlehem? Det er ikke min oppgave å peke ut, men jeg har lyst til å peke på fire veivisere – hentet fra Korsveibevegelsen.

1. Søke Jesus Kristus
Det er vårt kall som kristne. Vi er kalt til å følge Jesus, være der han er, gå dit han går, bli preget av hans liv, hans ord og gjerning. Aldri glem det. Vårt kall er ikke å bygge forsamling. Vårt kall er heller ikke å drive misjon. Vårt kall er å følge Jesus – så vil han gjøre oss til menneskefiskere.
2. Bygge fellesskap
Å følge Jesus kan vi ikke gjøre som enkeltindivider. Vi er frelst til å tilhøre en familie, til å være en gren på treet, et lem på legemet. Fellesskap bygges der mennesker kommer nær hverandre, i kjærlighet og ærlighet.
3. Leve enklere
Mens Korsvei her tar et nødvendig oppgjør med vår forbrukerkultur, tar jeg meg friheten til å dreie fokuset litt over på fellesskapsbyggingen vår. Jeg tror vi trenger å finne hvilepulsen igjen, å forenkle arbeidet vårt, rydde bort alt som tar tid og fokus bort fra vårt sentrum og vårt oppdrag: Å følge Jesus og gjøre andre mennesker til etterfølgere.
4. Fremme rettferdighet
Det handler om å vende blikket utover, å se at vi er velsignet til å være en velsignelse for andre, å fremelske en livsstil som fremmer rettferdig fordeling og ikke minst fører andre mennesker til ham som er vår rettferdighet, Jesus Kristus.

Må Gud velsigne oss til å være et fellesskap som ser Kristus i hverandre og som gjenspeiler Kristus til hverandre og ut til verden.

Guds fred.

3 kommentarer:

  1. Takk for alle årene du har vært her Jarle! Sitter igjen med masse gode minner både fra leir og møter. Du har vært et godt eksempel for meg. Synes du har vært knall uten fall :D

    SvarSlett
  2. Bra jobba Jarle! Kor går vegen vidare no?
    Skal dåko på GF i sommar?

    SvarSlett
  3. Det blir jobb i Barnevakten og Ungdom & Medier for meg fra høsten. Blir spennende. Kommer nok til å treffe på deg der. :)

    Ikke GF, for oss. Vi prioriterer Sørlandet. Selvfølgelig.

    SvarSlett