tirsdag 21. april 2009

På jakt etter misjonsoppdraget: Å gi avkall

Jesu misjonsoppdrag startet med å gi avkall.
I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Joh.1,1
Så skjer det noe:
Og Ordet ble menneske og tok bolig i blant oss Joh.1,14
Hva hadde skjedd? Jesus var i himmelen hos Gud - ja, han var Gud.,
Men han gav avkall på alt, på trygghet, posisjon, fravær av lidelse - og ble menneske. Ikke bare ble han menneske, men han ble et menneske som bar all verdens synd og fornedret seg selv til døden på korset. (Fil.2,6-8)

Jesus gav avkall og steg ned, så langt ned at han kan frelse et hvert menneske, løfte det opp, sette føttene deres på fjell og gjøre deres trinn faste. (Salme 40,3)

Hva har det med oss å gjøre? Er det ikke nok å vite at Jesus gav avkall på alt og takke ham for det? Jo, det er en god start...

Er dere klar for noen utfordrende vers om å gi avkall på noe for å følge Jesus, for å være hans disippel, hans menneskefisker? Hold dere fast...
Vis samme sinnelag som Jesus Kristus Fil.2,5
...
Da sa Jesus til sine disipler: Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv, ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det.Matt 16,24-25
...
Sannelig, sannelig sier jeg dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet. Men hvis det dør, bærer det mye frukt.
Joh 12,24
...
Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og gav seg selv for meg. Gal 2,20
Jeg tror livet med Gud og misjonsoppdraget - to sider av samme sak - starter med mennesker som gir slipp, gir avkall, som dør.

Hva innebærer det?

Jeg er fortsatt litt på leting etter hva det innebærer, ikke bare teoretisk, men i livet, men noen tanker har jeg:
  • Å gi avkall på å skulle tilfredsstille Gud med våre gode gjerninger. Vi trenger å dø fra oss selv, dø fra vår egeninnsats, dø fra vår synd, for å følge Jesus.
  • Å gi avkall på å velge selv vårt nivå av trygghet, rikdom og lidelse (eller fravær av lidelse...). For å følge Jesus må vi gå i hans fotspor, han som ble pinet, hånet, spyttet på og korsfestet.
  • Å gi avkall på å styre våre prioriteringer, veivalg, tidsbruk og penger. Når vi følger Jesus, har vi fått en ny Herre.
  • Å gi avkall på livet.
Høres det grusomt ut? Jeg tror dette er veien til et utrolig spennende liv i Jesu fotspor, der våre liv kan få evighetsbetydning for andre.

Og jeg tror ikke Jesus tuller når han sier: "Den som søker å vinne sitt liv, skal miste det. Og den som mister sitt liv, skal bevare det." Luk 17,33

Kanskje det handler om å gi avkall på mitt navn, mitt rike og min vilje
- og overgi seg til Hans navn, Hans rike og Hans vilje?

Hvis hvetekornet dør, bærer det mye frukt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar